Konstgruppen Ful

Ful är en queerfeministisk konstgrupp, som genom en intersektionell förståelse av konsthändelsen gör performances, scenkonst, utställningar, publikationer och curerar samtal och möten. Ful grundades 2008 som en konsttidskrift (vald till Årets kulturtidskrift 2010) och består av konstnärer och aktivister som arbetar med analys, teori och kunskapsbildning via konst med queerfeministiska idéer och tankar, dekoloniala praktiker och postkolonial estetik som grund. Ful har jobbat i Sverige och internationellt bl a genom uppmärksammade och prisbelönade föreställningar såsom Europa Europa (i samarbete med The Knife) och Mödrars Manifest, som båda har turnerat i flera världsdelar och översatts till flera språk.

Med start 2020 driver Ful också initiativet Finding Sisterhood som är en queer och dekoloniserande kartläggning av dans och performance. Finding Sisterhood får kropp genom festivaler, en online-scen, i samtal och föreläsningar, som text och genom ett fyrtiotal verk som fram till idag skapats inom dess curatoriella ramar. 

Ful existerar i samarbetet mellan medlemmarna Nasim Aghili, Malin Holgersson, Hanne Lindberg, Rani Nair och alla konstnärer, curators, aktivister, producenter och tänkare som bidrar till och medverkar i våra verk. 

Kontakt: info@fulkonst.se, www.fulkonst.se

Följ oss här: Facebook, Instagram, YouTube

Rani Nair, Nasim Aghili och Malin Holgersson från Ful. På bilden saknas Hanne Lindberg. Foto: Patriez van der Wens.

Sara Parkman

Sara Parkman. Foto: Fredrika Eriksson.

Sara Parkman är folkmusiker och tonsättare, utbildad vid KMH i Stockholm, Malungs Folkhögskola och Musikkonservatoriet i Falun. Under de senaste tio åren har Parkman rört sig fritt mellan olika delar i svenskt kulturliv, men alltid med rotade rötter i den svenska folkmusiken. Hon har skrivit dramatik och turnerat med Riksteatern med folkmusikshowerna Fäboland och Nationalparken, komponerat musik för kör, släppt grammisnominerade och prisbelönta album som Vesper, Matriarkerna och Sara Parkmans Skog, tagit emot DN:s Kulturpris och turnerat runt i landet på de flesta av Folkets hus, kyrkor, konserthus och ruffiga klubbar. Hon är medlem i konstgruppen The non existent center som driver kulturcentrat Ställbergs gruva i Bergslagen och del av kollektivet som driver skivbolaget Supertraditional.

Foto: TNEC

Ställbergs gruva

Ställbergs gruva vill vara en plats där de stora frågorna blir personliga – och det personliga del av de stora frågorna. En plats för lärandet, tvivlet och det levande. Kollektivt och individuellt. Existentiellt och politiskt. En plats där världsrymden och världsmarknaden bor granne med gråärtens rötter och klangen i en maskinhall. Ställbergs gruva drivs genom den ekonomiska föreningen The non existent Center (TNEC) och utgår från nio hektar mark och 4 000 kvadratmeter byggnader i Ställbergs nedlagda järnmalmsgruva i Ljusnarsbergs kommun. TNEC arbetar utifrån idéer med en öppenhet mellan olika yrkesfält och erfarenheter. I botten finns en utvidgad tanke om konst/kultur som ett socialt politiskt skeende. Platsen fungerar som ett nav och en experimentyta där samtidens komplexa frågor och dilemman kan förstås genom längre och pågående konstnärliga processer. Gruppen jobbar ofta utifrån gemensamma frågeställningar och metoder, som tar spjärn mot omvärlden och dess ekonomiska, mänskliga och ekologiska förutsättningar. Det är också en plats som tillåter att skilda discipliner kan arbeta med gemensamma frågeställningar.

www.stallbergsgruva.se

Ställbergs gruva. Foto: Christian Pallin

Tal till nationen görs även i samarbete med:

Folkets Hus och parker, som är Sveriges ledande distributör av event cinema – den internationella termen för det FHP kallar LIVE PÅ BIO. FHP erbjuder biografer i Sverige en möjlighet att bredda och utveckla ett attraktivt kultur- och upplevelseutbud genom distribution av direkta livesändningar eller inspelningar av de bästa evenemangen från hela världen.

Tal till nationen görs med stöd från:

FacebookInstagramYouTube